Претрага      Контакт       
доситејева-задужбина.срб  
www.dositejeva-zaduzbina.rs
  Aктивности >Oбразовни програми

Oбразовни програми



Припремни часови за упис у специјализоване средње школе 

15. јануар 2018.

 

Кандидати који желе да се упишу у специјализоване средње школе полажу пријемне испите из предмета:

1. Српски језик и књижевност

2. Страни језик (енглески, француски, немачки, руски)

3. Математика

Припремна настава за полагање ових испита обавља се у Задужбини „Доситеј Обрадовић“, уз стручно вођење професора гимназија.

Настава траје: српски језик и књижевност - 30 часова (15 термина); страни језик - 40 часова (20 термина); математика - 30 часова (15 термина). Изводи се једном недељно према програму потребном за упис. Рок за пријављивање и број кандидата нису ограничени.

Настава почиње чим се формирају групе. Све информације могу се добити у Задужбини „Доситеј Обрадовић“, Краља Милана бр. 2/ II спрат (улаз из дворишта), у новом простору Задужбине, на сајту www.dositejeva-zaduzbina.rs као и на facebook страници Задужбине.

Телефони за додатне информације: 011/3282-240, 011/3282-254

E-mail:  ;

Упиши се!

 




Најлепше приче из отаџбине

23. децембар 2017.

У Задужбини „Доситеј Обрадовић“ и Конаку кнегињe Љубице 23. децембра 2017. године реализован је пројекат „Најлепше приче из отаџбине“. Програм је био намењен наставницима који изводе наставу на српском језику у иностранству, као програм подршке у јачању капацитета и професионалних компетенција у раду са децом која су се определила за тај вид наставе.

Циљ програма је био стручно усавршавање наставника у области употребе, учења, чувања и неговања српског језика и ћириличког писма, српског културног, етничког, језичког и верског идентитета код ученика опредељених за наставу на српском језику у допунским школама у иностранству.

Задужбина је утврдила програм рада са следећим садржајем:

  • „Слово о Доситеју Обрадовићу“, излагање професора Душана Иванића,
  • „Дигитализација културног наслеђа-нови модели наставних средстава“, презентација др Дејана Масликовића,
  • „Протина кућа, најстарија школа у Србији“- примери добре праксе реализације наставе српског језика, верске наставе и народне традиције“ у извођењу Александра Јовановића, директора основне школе у Чумићу
  • „У сусрет 150 годишњици ослобођења Београда од турске власти-Београд Михаилов град“, пример интегративног часа у извођењу Зденке Миливојевић, учитеља из ОШ „Митрополит Михаило“ Сокобања.

Лепоти и садржајности програма допринело је културно-уметнички програм друштва српског-грчког пријатељства „Ирида“ из Сремске Митровице, који извео сплет традиционалних српских и грчких песама. Значајну подршку програму је дао Конак кнегиње Љубице који је организовао за наставнике обилазак простора Конака као и презентацију уметничких радионица за децу и младе на тему уметности, традиције, историје и археологије.

Техничку подршку пружио је Рачунарски центар Електротехничког факултета у Београду који је омогућио пренос програма путем видео линка за све заинтересоване који нису могли да присуствују. Подршку програму дала је и информативна служба Српске православне Цркве.

У програму су учествовали наставници допунске наставе на српском језику из Вићенце, Штутгарта, Берлина, Берна, Атине и Солуна а видео линком је програм праћен из свих осталих земаља где је развијена српска дијаспора. Велико интересовање за праћење преноса програма било је од стране Срба који живе у раде у Грчкој у градовима Солуну, Атини и Лариси. Програму су присуствовали и наставници из Културно просветног друштва „Просвјета“ из Аустрије.

Програм је укупно трајао шест сати и реализацијом као и садржајем били су задовољни учесници и организатори. Аутор и руководилац програма била је Снежана Павловић, члан Управног одбора Задужбине, а пројекат је подржала Управа за сарадњу с дијапором и Србима у региону.

 




Одржане радионице „Прометеј”

28. октобар 2017.

Поводом 150 година од рођења Луиђија Пирандела ове године се широм света организују бројне манифестације. Задужбина „Доситеј Обрадовић“ је у сарадњи са проф. др Душицом Тодоровић и студенткињама Катедре за италијанистику Филолошког факултета у Београду, осмислила филолошку радионицу посвећену италијанском нобеловцу, намењену ђацима средњих школа. Радионице су реализоване у оквиру пројекта “Прометеј” који се већ трећу годину успешно изводи у београдским школама.

Прва радионица је реализована 18. октобра у Музеју Народног позоришта у Београду.

На почетку се присутнима обратио директор Музеја, Драган Стевовић. Гости на радионици били су светски признати пиранделиста, проф. Сара Цапула Мускара са Универзитета у Катанији, као и Енцо Цапула из сицилијанског Института за историју сценских уметности. Радионицу су водиле студенткиње италијанистике: Милица Бошковић, Јелена Станојевић, Ирена Мирковић и Јулијана Ракоњац.

Током радионице посвећене Пиранделовом животу и раду ђаци и њихови професори из Филолошке и Треће београдске гимназије, су упознати са историјом поставки Пиранделовог дела у Београду, пре свега у Народном позоришту (1926. године, Шест лица траже писца у режији Јурија Ракитина, као и Где је истина? у режији Мате Милошевића 1939). Уједно је ђацима и професорима је представљен и тематски број часописа Филолошки преглед, у целини посвећен Пиранделу и обележавању ове значајне годишњице. Часопис је представила проф. др Јелена Новаковић, редовни професор Филолошког факултета у Београду и главни и одговорни уредник часописа за страну филологију Филолошког факултета Филолошки преглед.

Друга радионица је одржана у Шапцу 25. октобра, на позив директорке гимназије Маријане Исаковић, будући да Шабачка гимназија целе године разним манифастацијама обележава 180 година свога рада.

Радионицу су такође водиле студенткиње италијанистике, а посвећена је Пиранделу и његовом комаду Шест лица тражи писца. Присуствовало је преко шездесет ученика, међу којима је било и оних који уче италијански, али и многих који уче друге стране језике. На основу обављене евалуације закључујемо да је прошла изузетно успешно, јер су ученици између осталог писали да је радионица одлична, да би требало чешће одржавати тако креативне манифестације.





Нова издања Задужбине

12. јануар 2017.

Последње недеље децембра 2016. године из штампе су изашла два нова издања Задужбине „Доситеј Обрадовић“.

Објављен је четврти број годишњака "Доситејев врт" (2016) (Чигоја штампа), једини часопис специјализован за 18. век, намењен публиковању радова из свих области истраживања Доситејевог дела и српске културе 18. века као и других култура повезаних са Доситејевим деловањем. „Доситејев врт 4“ садржи неколико већ добро познатих целина (Студије и чланци, Прилози, Прикази и Летопис Задужбине „Доситеј Обрадовић“) у оквиру којих је објављено 14 радова реномираних аутора. Часопис је оплемењен грађом из Каталога „Минијатура на зрну грашка“ Дејана Вукићевића коју је нам је љубазно уступила Народна библиотека Србије.

У зборнику радова "Верска настава и Грађанско васпитање" сабране су студије, чланци и дискусије саопштени на Округлом столу "Смисао и циљеви Верске наставе и Грађанског васпитања у савременом образовном систему". У организацији Задужбине "Доситеј Обрадовић", уз подршку Филозофског факултета Универзитета у Београду, Округли сто је уприличен у фебруару 2016. године.






Округли сто „Смисао и циљеви верске наставе и грађанског васпитања у савременом образовном систему“

24. фебруар 2016.

Задужбина „Доситеј Обрадовић“ у сарадњи са Филозофским факултетом у Београду , организовала је округли сто на тему : Смисао и циљеви верске наставе и грађанског васпитања у савременом образовном систему.

Позивно писмо са смерницама за разговор, упућено је стручњацима који се баве овим питањима у Министарству просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије, Заводу за унапређивање васпитања и образовања, Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања, Институту за педагошка истраживања, традиционалним верским заједницама, Управи за сарадњу са црквама и верским заједницама, истакнутим научним и јавним радницима, професорима веронауке и грађанског васпитања у средњим школама.

Округли сто је одржан у свечаној сали „Драгослав Срејовић“ Филозофског факултета у Београду. Уводно излагање дао је професор емеритус Славко Гордић, члан Управног одбора Задужбине и члан Националног просветног савета Републике Србије који је и руководио радом скупа. У раду округлог стола учествовали су: Радомир Путник, председник Управног одбора Задужбине, проф. др Војислав Јелић, декан Филозофског факултета Београду, проф. др Зоран Аврамовић, директор Завода за унапређивање васпитања и образовања, Снежана Павловић, саветник у Министарству просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије и заменик председника Комисије за верску наставу, Елеонора Влаховић, руководилац Центра за развој програма и уџбеника у Заводу за унапређивање васпитања и образовања, Јасмина Ђелић, руководилац Центра за вредновање и истраживање у Заводу за вредновање квалитета образовања и васпитања, др Славица Шевкушић, виши научни сарадник у Институту за педагошка истраживања, Исак Асиел, главни рабин у Србији, проф. др Драгомир Сандо, протојереј-ставрофор, професор Православног богословског факултета и координатор СПЦ за верску наставу на територији Архиепископије београдско-карловачке, др Милан Радуловић, виши научни сарадник у Институту за књижевност и уметност и члан Управног одбора Задужбине, професор емеритус Душан Иванић, члан Управног одбора Задужбине, мр Триво Инђић, магистар социолошких наука, Александар Милојков, докторанд Православног богословског факултета у Београду и вероучитељ у Земунској гимназији, Радомир Маринковић, ђакон у Цркви светог Илије у Миријеву и вероучитељ у Седмој београдској гимназији, Дејан Пејовић, професор филозофије и грађанског васпитања у Седмој београдској гимназији и др Маринко Лолић, научни сарадник у Институту друштвених наука.

Сви учесници су говорили у веома толерантном духу, иако је било различитих мишљења о циљевима верске наставе и грађанског васпитања, као и потреби да се преиспитују и мењају планови и програми ових предмета у складу са новим сазнањима и искуством у њиховом скоро петнаестогодишњем трајању.

Досадашње евалуације, које је радио Институт за педагошка истраживања (објављене две публикације), Завод за вредновање квалитета васпитања и образовања и Завод за унапређивање васпитања и образовања су драгоцене за рад на изменама програма и садржаја и циљева ових предмета. Сами вероучитељи и наставници грађанског васпитања уочавају недостатке у програмима и предлажу да се преиспитају циљеви и задаци наставе, да се уведу нови уџбеници, нове теме и да се програми и захтеви примере могућностима ученика.

Наведено је да за наставнике грађанског васпитања нема посебне образовне установе где би се професори припремали за овај предмет, већ га у школама реализују професори различитих струка и од њихових способности, ентузијазма и знања зависи квалитет рада и резултати наставе грађанског васпитања. За вероучитеље је организована додатна обука која је усмерена, пре свега, на развој методичких знања и вештина за рад са ученицима. Вероучитељи су врло мотивисани за похађање обука и стручно усавршавање, али указују да је њихов радно-правни статус нерегулисан и да не могу засновати стални радни однос.

Изузев појединачног мишљења да је неспојива секуларност државе и веронаука у државним школама, учесници скупа нису довели у питање потребу да се и даље у школама изучава веронаука и грађанско васпитање, али су изнели уочене недостатке у досадашњем раду и потребу да се програми ускладе са могућностима деце и ревидирају тако да се обезбеди остваривање циљева у пуном смислу.

Организатори су задовољни успехом у раду скупа, одзивом компетентних учесника и њиховим доприносом у сагледавању ове актуелне теме. Успех би био већи да су у већем броју била присутна средства информисања и да је шира јавност била упозната са радом овог скупа. Надамо се да ће се стећи неопходни услови за објављивање радова учесника у посебној публикацији и на тај начин обезбедити већа информисаност јавности. И на крају, надамо се да ће мишљења и подаци изнети на овом скупу помоћи надлежнима, а посебно Националном просветном савету Републике Србије и Министарству просвете, науке и технолошког развоја, да донесу најбоље одлуке о будућности ових предмета у нашем образовном систему.



1 2 3 4 5 6 7 Следећа страна Следећа страна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2010   Задужбина "Доситеј Обрадовић", Краља Милана 2, II спрат, Београд, Србија (+381 11) 3282 240, 3282 254;  e-mail: